لوله های گلی نژو
نوشته شده توسط : hsi

 

قه لای نژو

مهمترین اثر تاریخی روستا قلعه ای است که در زبان محلی با نام قه لای نژو خوانده می شود. این قلعه در غرب روستا و در حد فاصل روستاهای سیوچ میرآباد علیا و نژو قرار دارد. زمان ساخت این قلعه مشخص نیست ولی بر اساس گفته ساکنان روستا به دوران قبل از اسلام بر می گردد. مقبره هایی در اطراف قلعه وجود دارند که به سمت بیت المقدس کنده شده اند، و می توانند صحت این قضیه را تایید کنند. امروزه تنها قسمت هایی از قلعه باقی مانده است که شامل حصار اطراف آن می شود که در ساخت آن سنگ های عظیم و بزرگی به کار برده اند. در وسط این قلعه روزگاری حوضی زیبا قرار داشت که امروزه قسما اعظمی از آن خراب شده است.

اغلی بگ

اغلی بگ

تخته سنگ بزرگی است که در قسمت غربی روستا قرار دارد و در زبان محلی به آن اغلی بگ می گویند. گويا اغلي بگ نام پهلواني ساکن آنجا بود و در هنگام لشكر كشي اعراب، در دشت ميرآباد به آنها شبيخون زده و تعداد زيادي از آنها را كشته است تا اينكه شبي گرفتار كمين اعراب مي شود.

سد نژو

در جنوب روستا و در فاصله بين شوي و نژو يك سد باستاني (آبگير) وجود داشت كه قدمت زیادی داشت. ديواره هاي ساروجي اين سد تا اين اواخر هم موجود بود ولی به خاطر ساخت سد جدیدی برای آبرسانی به مردم روستا، این سد به کلی از بین رفت.

https://osoolbaghdari.blogspot.com/2021/01/blog-post_3.html




:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: